آیا دستگاه های تصفیه هوا انتقال کرونا ویروس 2 را کاهش می دهند؟

در حال حاضر، سه مسیر انتقال برای کرونا ویروس 2 در نظر گرفته شده است: انتقال مستقیم از طریق قطرات، انتقال از طریق هوا از طریق آئروسل های حاوی ویروس و انتقال از طریق ناقل غیرزنده (fomite).

بسیاری از مطالعات، از جمله مطالعه ی Morawska وMilton ، 2020 ، اخیراً انتقال هوایی کرونا ویروس 2 از طریق ذرات آئروسل حاوی ویروس را به عنوان یک مسیر اصلی برای این عفونت به اثبات رساندند.

شواهد علمی برای انتقال از طریق هوا شامل جمع آوری نمونه های آئروسل حاوی این ویروس زنده در فاصله ی 4.8 متری دورتر از بیمار مبتلا بهCOVID 19 بستری شده بود. دکتر Van Dormalen و همکارانش، 2020 ، همچنین نشان داد که کرونا ویروس 2 در آئروسل ها با نیمه عمر 1.1 ساعت زنده می ماند. این یافته ها بسیار مهم هستند و نشان می دهند که ما باید اقدامات مناسبی را برای جلوگیری از شیوع عفونت در محیط های داخلی شلوغ مانند مدارس، رستوران ها، مطب ها، اتاق جلسات و غیره انجام دهیم.

علیرغم وجود شواهد موجود در مورد انتقال از طریق هوا، تمایز واضح مسیرهای انتقال قطرات و هوابرد(airborne) آسان نیست، زیرا بازسازی جزئیات دقیق انتقال برای اکثر عفونت ها امکان پذیر نیست. مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به عفونت COVID-19 می توانند کاملاً بدون علامت باشند یا علائم خفیفی را تجربه کنند. همچنین، افراد آلوده اندکی قبل از شروع علائم بیماری، انتقال دهندگان بسیار خطرناکی هستند.

آیا دستگاه های تصفیه هوا می توانند خطر انتقال هوا در کلاس ها را کاهش دهند؟

محققان موسسه علوم جوی و محیط زیست، دانشگاه گوته در آلمان، اخیراً در مورد آزمایش های خود برای آزمایش کارایی و کاربرد استفاده از دستگاه های تصفیه هوای متحرک، در کلاس های مدرسه برای کاهش خطر انتقال SARS-COV-2 از طریق هوا، در مقاله ای که در سرور medRxiv چاپ شده است، بحث کرده اند.

در این مطالعه، 4 دستگاه تصفیه هوا با فیلترهای ذرات معلق با کارایی بالا (HEPA) در حالی که کلاسها ادامه داشتند، در کلاسهای دبیرستان نصب شدند. آنها چندین پارامتر، از جمله غلظت کل تعداد ذرات آئروسل> 3 نانومتر (uCPC) را در 2 مکان از یک کلاس، جرم آئروسل (PM10 مشتق شده از OPS)، توزیع اندازه ی آئروسل در محدوده 10 نانومتر تا 10 میکرومترSMPS)  (OPS و  ، و غلظت CO2 در کلاس را کنترل کردند. برای مقایسه، آنها اندازه گیری های موازی را با استفاده از uCPC و OPS در كلاس درس مجاور بدون دستگاه تصفیه ی هوا انجام دادند.

دستگاه های تصفیه هوا باعث کاهش همگن غلظت آئروسل در اتاق های بسته می شوند

آزمایش های انجام شده توسط این تیم، توانایی دستگاه های تصفیه هوا برای کاهش کارآمد غلظت آئروسل ها را در حین کار روزمره در یک کلاس مدرسه ارزیابی کرد. هنگام استفاده از دستگاه های تصفیه هوا با حجم 1027 متر مکعب در ساعت، در کلاسی با حجم 186 متر مکعب در ساعت برگزاری کلاس با پنجره ها و درهای بسته، آنها دریافتند که غلظت آئروسل در طی 30 دقیقه بیش از 90 درصد کاهش می یابد.

کاهش غلظت آئروسل در سطح اتاق و برای ذراتی با همه ی اندازه ها، همگن بود. این اندازه گیری ها با یک محاسبه ی ساده که حداکثر میزان آئروسل های حاوی ویروس تولید شده از یک فرد مسری را که در اتاق بسته با و بدون دستگاه تصفیه هوا صحبت می کند، تخمین زده شد.

به منظور کاهش خطرات انتقال آئروسل حاوی CoV-2 SARS، تصفیه کننده های هوایک اقدام مهم اضافی برای احتیاط  هستند، به ویژه در مواردی که هیچ سیستم تهویه ی ثابتی در محیط نصب نشده باشد و پنجره ها را نتوان باز نمود.

محاسبات و اندازه گیری های انجام شده به عنوان بخشی از این مطالعه نشان دادند که دستگاه های تصفیه هوا، اقدامی بسیار موثر برای کاهش قابل توجه خطر انتقال CoV-2 SARS،هوا هستند. آنها همچنین تخمین زدند که دوز استنشاق شده در هنگام ماندن با یک فرد بسیار آلوده به مدت 2 ساعت در یک اتاق بسته، با دستگاه های تصفیه هوا با نرخ تبادل هوای کل 5.7 در ساعت، با ضریب 6 کاهش می یابد.

با وجود این، در اتاق های بسته که شلوغ هستند، تهویه مکرر با هوای تازه لازم است تا سطح CO2 زیر حداکثر مقادیر مجاز باشد. نویسندگان بر این باورند که از دستگاه های تصفیه هوا می توان به عنوان یک اقدام پیشگیرانه ی اضافی برای کاهش خطر انتقال آئروسل حاوی CoV-2 SARS، استفاده کرد، به ویژه در ساختمانهایی که سیستم تهویه ی هوای ثابت و پنجره های قابل باز شدن ندارند.

محققان گفتند در حالی که مطالعه ما روی کلاسهای درس مدرسه متمرکز بود، این نتایج در اصل می تواند به شرایط مشابهی در اتاقهای بسته که بیش از یک فرد در آن مشغول به کار است، مانند اتاقهای اجتماعات، رستورانها، دفاتر مشترک، اتاق انتظار و سایر موارد تعمیم داده شود.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20201006/Do-air-purifiers-reduce-SARSe28090CoVe280902-transmission.aspx